cikna136.Asia

!..Ciknanye deariest..!

Kadangkala..........kebetulan itu 1 titik kepada permulaan yang indah..;-)

Tabung E-Day

728 x 90 Lazada Malaysia

Muzium Teratak Za'ba

Salam sejahtera&salam 1 Malaysia.

  Hujung minggu adalah hari Untuk bersuka ria. Untuk Kali Cikna Dan sidia ke Muzium Teratak Za'ba di Batu kikir. Form6 dulu Cikna sekolah SMK Batu Kikir, 1tahun setengah lalu lalang kat depan Teratak ni tapi xpernah pun singgah.....tapi kali ni dapat juga jejakkan kaki kat sini.

Terasa ayu gitu, please jgn buat muka xsuka xsuka

Bersama mercu tanda Pendeta Za'ba
Papan tanda&Bangunan Muzium

Di bawah kelolaan Lembaga Muzium Negeri Sembilan

Ok, jom kita masuk ke dalam...

Jom kita kenali siapa "Pendeta Za'ba"

Kat depan ni boleh lg amik gambo, kalau masuk me dalam jgn gatal2 nak candid camera k ti xpasal kena marah dgn petugas muzium ni. 

Kat pintu masuk ni pun dah de peraturan3nye, so sila baca & ikut rules ye... Bayaran yang dikenakan Free Of Charge(FOC)

Ni amaran utk kami.....;-)

Tangga tengah yang menghubungkan rumah depan & rumah belakang

Muzium ni xpanas, buktinye kami nampak kotak aircond versi lama ni....;-)

Di belakang rumah ni ade bangsal untuk menghasil beras dari sekam padi. Bijakkan diaorang boleh menghasilkan beras tanpa menggunakan mesin.

 Selama ni ingatkan ade kepok&nisan je, rupanya ade juga kepok padi(tempat menyimpan sekam padi)
Tempat beristirehat, yang xlarat@malas nk explore blh la duduk kat sini.

Antara tumbuh-tumbuhan yang ada di sini. Nama pun cantik "Sambang Darah"

#muziumdihatiku

18 ulasan:

  1. oooo cikna org nogori ko???.. hihihihi...
    done follow cikna.. #493

    BalasPadam
  2. cantik dan unik bagunan nogori ni kan ... kalau ke n9 nanti nak singgah la :)

    BalasPadam
  3. kn tggu sy dtg ke batu kikir br dpt jejak kat sini ;-)

    BalasPadam
  4. Pendeta Za'ba? mcm pernah dengar nama ni tetapi kurang arif dan kenal sepenuhnya...penulis buku ke mcm mana?

    BalasPadam
  5. Cantik senibina Minangkabau nie...

    BalasPadam
  6. sy suka bgnunan lama2 mcm ni...suka dgn rekabentuk dan kayu2 yg digunakan...

    BalasPadam
  7. tp siapakan dia pendeta za'ba tu yer??

    BalasPadam
  8. pernah pergi istana menanti je..lain2 xpernah lagi. itupun lawatan masa sekolah. hehe.

    BalasPadam
  9. Suka tengok struktur rumah yang ada ruang tengah sambungkan bahagian rumah depan dengan dapur :)

    BalasPadam
  10. Cantik berjaga ye muzium ni. Pandai diorang maintain.

    BalasPadam
  11. cntik
    belum pernah sampai lagi ke sini
    menarik jugakkan

    BalasPadam
  12. Zainal Abidin Ahmad (16 September 1895 - 23 Oktober 1973), juga dikenali sebagai Zaaba merupakan seorang sasterawan dan pemikir Melayu keturunan Minangkabau yang giat menulis sekitar tahun 1940-an. Berdasarkan pencapaiannya dalam bidang kesusasteraan, beliau merupakan salah seorang budak kampung yang berjaya meletakkan dirinya sebagai seorang tokoh yang terkemuka dalam sejarah Malaysia.

    Beliau merupakan seorang cendekiawan Melayu yang dihormati dan selama hampir 40 tahun, aktif dalam kegiatan penulisan termasuk penterjemahan. Aktiviti beliau juga tertumpu kepada penerbitan buku sekolah dan bacaan umum di Biro Penterjemahan, Maktab Perguruan Sultan Idris. ;)

    BalasPadam
  13. tak pernah dengar nama muzium ni tapi Zaaba yang insan tu tahula..
    muzium je tak tahu wujud..

    BalasPadam
  14. baru tahu batu kikir kat jempol ... heheheee ... muzium ni rumah asal zaaba ke ... apa agaknya khasiat pokok sambang darah tu kan

    BalasPadam

Komen dari yang HENSEM dan COMEL.......;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...