cikna136.Asia

!..Ciknanye deariest..!

Kadangkala..........kebetulan itu 1 titik kepada permulaan yang indah..;-)

Tabung E-Day

728 x 90 Lazada Malaysia

Resepi serawa durian yang mudah dan sedap

Salam sejahtera&salam 1 malaysia...

Majoriti kat media sosial semuanya bercerita tentang durian kan. Baru cikna tau Durian ni pun sehingga 200jenis tu pun gara-gara tengok majalah 3 baru ni.

Balik sekolah tengahari tadi Cikna singgah kedai beli roti, ingatnye petang tu nak buat Serawa. Selesai tido, mandi&solat cikna pun ke dapur menyinsing lengan. So menu makan petang untuk hari ni berasaskan Durian "Serawa Durian bersama roti lain".

Jom kita jenguk resepi Serawa Durian yang sangat mudah ni...

Bahan-bahan
5ulas Durian
3cawan santan
1/2cawan air
1/2cawan gula perang
2sudu sagu
1/2sudu garam
Daun pandan

Didihkan air, kemudian masukkan gula sehingga cair kemudian masukkan daun pandan& Durian sehingga hancur.
Masukkn sagu yang ye lah dibasuh, kemudian masukkan santan sedikit demi sedikit, akhir sekali masukkan garam biarkan sehari dan memekat, tutup api dan sedia dihidang.

Selamat mencuba resepi yang mudah ni, selain dari roti korang boleh hidangkan bersama pulut kukus&biskut kering(biskut mayat)


18 ulasan:

  1. paling mudah bt serawa ni kan... yg paling penting ada durian...
    aduhhh terus tingin nk msk serawa lak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aah, sebab tu namanye serawa Durian...

      Padam
  2. Fuhhh kita memang hantu duriannn T_T

    BalasPadam
  3. Pengat durian dengan serawa.. Sama kan...? Keliru jap 😄 reen follow blog cik na :D

    BalasPadam
  4. Serawa durian makan dengan pulut sedap juga kan cikna.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikna xreti makan serawa dgn pulut, xleh masukkan le...

      Padam
  5. serawa derian mkn dgn roti jala pun sedap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xreti buat roti jala so roti je la jadi idaman hati...;-)

      Padam
  6. salam cikna ^_^
    slmt bhujung minggu..

    wahh serawa duriannnfevret yayayayay.... ^o^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm&slmt b'hjng minggu juga..

      Citarasa kita sama,sedapkan...;-)

      Padam
  7. sebut serawa je teringat arwah tok dulu.. dia suka serawa2 semua nih.. kami cucu2 smua x makan.. hehehe

    BalasPadam
  8. Ohhh cikna buh sagu ye....mesti lagi pekat ye cikna..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aah buh sagu sikit sebab nk bagi pekat, xletak pun xpe...;-)

      Padam

Komen dari yang HENSEM dan COMEL.......;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...